W ciągu ostatnich lat możemy zauważyć znaczny wzrost zakupów realizowanych przez internet – ponad 320 milionów Europejczyków dokonało w ostatnim roku przynajmniej jednego zakupu online, a prawie 80% co najmniej jednego zakupu miesięcznie. Branża e-commerce jest wielką szansą dla przedsiębiorstw, umożliwiając im dotarcie do dużej liczby klientów, którzy mogą kupować towary w wygodny sposób, praktycznie za pomocą jednego kliknięcia.
Wraz z rozwojem i zwiększaniem ilości zamówień firmy stają przed wyzwaniem jak szybko i skutecznie zarządzać logistyką handlu elektronicznego. Do logistyki w e-handlu warto podejść kompleksowo od magazynowania, przez fracht, logistykę, zarządzanie zwrotami, pakowanie po dostawę, tak aby sprostać coraz trudniejszym wymaganiom klientów. Nadrzędnym celem powinno być zadowolenie klienta, biorąc pod uwagę fakt, że oczekuje on otrzymania towaru na czas, w nienaruszonym stanie, a przede wszystkim bez dodatkowych kosztów. Aby to wszystko osiągnąć, konieczne jest zastosowanie jasno określonej strategii i dokonanie przeglądu całego modelu zarządzania logistyką, aby zapewnić jak najszybszą kompletację towarów, która możliwa jest dzięki automatyzacji i informatyzacji operacji magazynowych.
Jako pierwszy krok pozwalający znacznie przyśpieszyć kompletację warto rozważyć zastąpienie tradycyjnych regałów automatycznymi regałami windowymi Modula.
W przeciwieństwie do tradycyjnej koncepcji, w której operator przemieszcza się wewnątrz magazynu w poszukiwaniu potrzebnych artykułów, w technologii automatycznego magazynu windowego towary są dostarczane bezpośrednio do operatora, który pracuje w ergonomicznych warunkach. Wszystko to pozwala na uporządkowaną, bezpieczną organizację artykułów, ale przede wszystkim na szybsze kompletowanie, zarówno w e-handlu, jak i ogólnie w magazynach czy centrach dystrybucyjnych.

Sprawne funkcjonowanie logistyki zwrotnej
Wprowadzenie internetowego kanału sprzedaży do przedsiębiorstwa zazwyczaj jest procesem stopniowym, który może odbywać się na różne sposoby w zależności od wielkości organizacji. Jednak jeszcze przed początkiem należy wziąć pod uwagę jeden istotny czynnik – jak przyspieszyć logistykę zwrotną, czyli zwroty towarów od klientów. Logistyka zwrotna jest główną bronią w walce o udziały w rynku, w ciągu ostatnich dwóch lat konsumenci mają tendencję do ograniczania swoich zakupów o 100% na stronach z opłatą za zwrot towarów, lecz do zwiększania nawet o 457% w sklepach z bezpłatnymi zwrotami. Skuteczne zarządzanie zwrotami produktów jest niezbędne dla zapewnienia pełnej satysfakcji klientów. Szacuje się, że około 10% zakupów online jest zwracanych sprzedawcy, chociaż w sektorach takich jak moda odsetek ten może wynosić nawet ponad 20%. Oznacza to konieczność reorganizacji całej operacji logistycznej w celu jak największego przyspieszenia logistyki zwrotnej, aby zminimalizować związane z tym koszty.
Automatyczny magazyn Modula jest odpowiednim rozwiązaniem dla optymalizacji procesów logistycznych biznesu e-commerce – wykorzystuje pełną wysokość pomieszczenia, oszczędza powierzchnię, pozwala magazynować praktycznie każdy rodzaj produktów w każdej branży, dodatkowo oprogramowanie Modula WMS umożliwia sprawne zarządzanie zamówieniami i zapasami.
Regały windowe Modula pozwalają na magazynowanie towarów w zorganizowany, czysty i bezpieczny sposób.